4 elementer som enhver succesfuld webshop har brug for

26.5.2022
Anja Schack

Konkurrencen om forbrugeren i dag er stor, og deres tålmodighed er lav. Mængden af valg har nået en størrelsesorden, som de fleste forbrugere ikke længere kan overskue. Når der er 200 udbydere af en hvid t-shirt af nogenlunde samme kvalitet, er det altså nogle nye parametre, du skal konkurrere på.

Det betyder blandt andet, at din virksomheds brand og fortælling, købsoplevelse, logistik og bæredygtighed bliver vigtigere, hvis din webshop skal blive en succes, og du på nogen måde skal have en chance for at tjene penge på den. 

Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe, forstår deres adfærd og købsmønstre - og lader det være centrum for de valg, du tager på din webshop. Vi har samlet 4 vigtige elementer, som du har brug for på din webshop for at få en solid bundlinje.

1. Levér en god brugeroplevelse

En god brugeroplevelse er afgørende for webshops. Din webshop skal lede til handling. Den skal ikke kun være æstetisk flot, men også overholde forbrugerens krav til simplicitet. Du har 3 sekunder til at fange kundens opmærksomhed - og de få sekunder skal udnyttes, så kunderne nemt og effektivt bliver guidet til en købsbeslutning. En klar og intuitiv navigationsmenu, søgefunktion og detaljerede produktbeskrivelser er alt sammen afgørende.

Prøv at tjekke din webshop ud. Hvad møder dine besøgende, når de kommer ind på din side? Hvilket signal sender du? Og er det nemt at forstå, hvad du tilbyder?

Undgå at overlæsse dine kunder med informationer. Det går ikke, at man bliver bombarderet med videoklip, pop-ups med brandvarme deals, et billede af teamet, der peger hen på dagens tilbud og en konkurrence, få sekunder efter man er landet på websitet. 

For meget information på én gang bliver hurtigt til støj, og du ender med at skræmme dine potentielle kunder væk, fordi de glemmer, hvorfor de besøgte websitet til at starte med.

Og netop derfor er det vigtigt, at dine informationer præsenteres i et design, der er logisk og brugervenligt. Det signalerer professionalisme, og gør det nemt og enkelt at navigere rundt, finde produkterne og gennemføre købet. 

Tænk over det. Ville du købe fra en webshop, som enten var uoverskuelig eller mangelfuld? Højst sandsynlig ikke.

2. Præsentér produktbilleder og levér beskrivelser af høj kvalitet

Vejen til dine kunders hjerter er gennem billeder og videoer, der viser produktet i en bestemt kontekst. Det taler til deres følelser og kan være med til at styrke sandsynligheden for et køb, når kunden kan se, hvordan det tager sig ud i “virkeligheden”, hvordan tøjet sidder på kroppen, eller hvordan smykket ser ud, når det anvendes.

Når vi shopper online og skal træffe købsbeslutninger, så stoler vi på produktbilleder og produktbeskrivelser. Derfor er det afgørende, at du har billeder af høj kvalitet og detaljerede produktbeskrivelser på din webshop, som afbilder produktets funktioner og fordele. Og så udstråler det faktisk kvalitet og professionalisme.

Læs også: 4 tips til at sælge mere med den perfekte produktside til webshoppen

3. Tilbyd forskellige og sikre betalingsmetoder

At have forskellige og sikre betalingsmetoder på din webshop er ret indlysende, men værd at nævne alligevel. Når du tilbyder en række betalingsmetoder, er der stor sandsynlighed for, at dit salg stiger. Det er med til at øge kundernes tillid og forbedre den overordnede købsoplevelse. 

De mest populære betalingsmetoder er forskellige betalingskort såsom Mastercard, Dankort, Visa, Visa/Dankort eller mobilbetalinger via Mobilepay og Apple Pay. Nogle kunder foretrækker også at betale med bankoverførsel, fordi det er en direkte og simpel metode. Og så er der også delbetalingsmetoder, hvor der gives mulighed for at udsætte betalinger, fx Viabill og Klarna.

Er du i tvivl om, hvilken betalingsløsning, du skal vælge til din webshop, så kommer vi dig til undsætning i denne guide.

No items found.

4. Tag din markedsføring og annoncering seriøst

Selv den bedste webshop skal markedsføres for at tiltrække nye kunder og øge salget. Det er nemlig vigtigt, at din virksomhed bliver set, forstået og foretrukket. Kunderne skal huske dig og vælge dig fremfor konkurrenterne. Hvordan får man dem så til det?

Uanset om det er stædighed eller uvidenhed, er mange nye ecommerce webshops ikke villige til at bruge ressourcer på markedsføring og annoncering.

Det er også dyrt og tidskrævende, we get it. Men du kan ikke bygge en webshop og forvente, at folk på magisk vis finder din butik og begynder at købe dine produkter.

Ved at investere i markedsføring og annoncering, både på Google og sociale medier, kan du øge din webshops synlighed, skabe mere trafik til din webshop og øge din konverteringsrate. 

De fleste kunder søger efter svar på Google, og annoncering herpå, gør det nemt at nå ud til kunder, der søger efter det, du tilbyder. Derfor skal du tage SEO (søgemaskineoptimering) seriøst, så du bliver fundet på dine vigtigste sider og søgeord - på den måde sørger du for, at din webshop kommer til tops i Google søgeresultater. 

Når du målretter specifikt og effektivt, kan du være sikker på, at de personer dine annoncer rammer, er potentielle kunder - så længe din annoncering ikke er generisk og upersonlig.

Har du problemer med at skabe en succesfuld webshop?

Hos Leadways designer og udvikler vi websites og webshops fra bunden. Vi ved, hvad der skal til for at konvertere trafik på dit website til kunder, og vi har fokus på at få design til at gå hånd i hånd med den gode brugeroplevelse og kundens rejse på dit website.

Hvis du ønsker en snak om ovenstående eller har brug for hjælp, så er du mere end velkommen til at kontakte os.

Skal dit projekt være vores næste case?

Skriv til os